Κάθε κινηματογραφικό πλάνο έχει μια ταυτότητα. Τον τίτλο της ταινίας, τον αριθμό της σκηνής, τον αριθμό του πλάνου και τον αριθμό της επανάληψης, αν υπάρχει. Αυτή η ταυτότητα ακόμη και σήμερα στον ψηφιακό κόσμο υπάρχει γραμμένη πάνω στην κλακέτα.
Η κλακέτα είναι ένας μικρός πίνακας ξύλινος ή ακρυλικός που στο πάνω του μέρος υπάρχουν δύο ξύλινες επιφάνειες συνδεδεμένες με έναν μεντεσέ. Έτσι το πάνω κομμάτι μπορεί να ανοίγει και να κλείνει με κρότο. Αυτός ο χαρακτηριστικός κρότος της κλακέτας χρησιμοποιείται για τον συγχρονισμό της εικόνας με τον ήχο κάθε πλάνου.
Στις αρχές του κινηματογράφου η εγγραφή του ήχου γίνονταν με ειδική συσκευή ηχοληψίας και όχι με την κάμερα που έγραφε την εικόνα. Ωστόσο, σε πολλές παραγωγές, για διάφορους λόγους αυτή η πρακτική ακολουθείται και σήμερα που ο εξοπλισμός επιτρέπει την ποιοτική εγγραφή εικόνας και ήχου με μια κάμερα. Αυτή η διπλή εγγραφή δημιουργεί όπως είναι φυσικό ένα πρόβλημα συγχρονισμού μεταξύ των δύο εγγραφών. Αυτό το πρόβλημα λύθηκε ευφυέστατα με τον κρότο της κλακέτας.
Ο χειριστής της κλακέτας λοιπόν, ο κλακετίστας μόλις πάρει την εντολή από τον βοηθό σκηνοθέτη πηγαίνει μπροστά στην κάμερα δείχνει τις πληροφορίες της κλακέτας, τις διαβάζει μεγαλόφωνα και την κλείνει. Αυτός ο κρότος είναι ο σηματοδότης, το σημείο αναφοράς για τη σωστή σύνδεση του ήχου με την εικόνα.
Ποιος όμως είναι υπεύθυνος για τις πληροφορίες της ταυτότητας του πλάνου. Η υπεύθυνη για αυτή τη δουλειά είναι η script αφού συνήθως είναι γυναίκα. Η script κρατάει αναλυτικότατο ημερολόγιο όλων των γυρισμάτων των πλάνων που περιέχει πληροφορίες χρήσιμες για το δέσιμο τους.
Οι πληροφορίες αυτές αφορούν από την γωνία της κάμερας μέχρι το χρώμα του κραγιόν της πρωταγωνίστριας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα πλάνα δεν γυρίζονται με την σειρά που εμφανίζονται, αλλά με τη σειρά που βολεύει το συνεργείο, τους ηθοποιούς, τον σκηνοθέτη αλλά και το budget της ταινίας, Έτσι, για παράδειγμα, αν το πρώτο και το τρίτο πλάνο μιας ταινίας γίνεται στο ίδιο σπίτι τότε και τα δύο πλάνα το πιο πιθανό είναι να γυριστούν την ίδια ημέρα, ενδεχομένως με τους ίδιους ηθοποιούς με διαφορετικό όμως ντύσιμο, μακιγιάζ, φωτισμό, ύφος. Όλες αυτές οι πληροφορίες καταγράφονται στο ημερολόγιο της script αφού το δεύτερο πλάνο που θα γυριστεί σε ένα αεροδρόμιο τρεις μήνες μετά, θα πρέπει να είναι συνεπές με το πρώτο που περιγράφει την αποχώρηση των πρωταγωνιστών από το σπίτι και το τρίτο που περιγράφει την επιστροφή τους στο σπίτι μετά από κάποιο ταξίδι. Το δέσιμο πρέπει να μην προκαλεί το αίσθημα της ασυνέπειας.
Ο κλακετίστας και η Script είναι δύο ρόλοι του κινηματογραφικού συνεργείου που η εργασία τους είναι πολύ σημαντική όχι μόνο για την ποιότητα της ταινίας αλλά και για τη διατήρηση του κόστους της στα προβλεπόμενα επίπεδα. Τα πιθανά λάθη αυτών των δύο, μπορεί να είναι πολύ δαπανηρά αφού είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε επαναλήψεις γυρισμάτων.
Θέματα κατηγορίας: Θέματα: Κινηματογράφος |
Ημερομηνία Δημοσίευσης: 18/01/2023 |
Χάρτης στο σημείο φωτογράφισης |
Καιρός στο σημείο φωτογράφισης |
Εξοπλισμός Φωτογράφισης | |
Compact: | Olympus Stylus Tough TG-6 |
Γραφίδα: | Wacom intuos |